Ubah Tabiat Makan Untuk Kekal Sihat

Amalan cara hidup sihat merupakan kunci untuk kita kekal sihat. Buang tabiat makan yang tidak baik. BioVCO Cabaran untuk mengubah tabiat pemakanan memang besar apatah lagi apabila balik ke kampung beramai-ramai dan disajikan pelbagai sajian istimewa sentuhan tangan ibu serta kakak yang pandai memasak. Menu pula mengikut pilihan tukang masak dan bahan yang dibawa pulang ke kampung.

Namun memikirkan umur yang semakin meningkat dan fenomena obesiti serta kencing manis yang seolah-olah menjadi kelaziman masyarakat kita, sudah sampai masanya untuk mendisiplinkan diri dan berusaha bersungguh-sungguh menjayakan tekad ini.

Untuk mengukuhkan azam, penulis bertanya amalan beberapa kenalan dan mencari panduan di Internet. Banyak panduan mudah yang boleh kita amalkan untuk memperbaiki kesihatan antaranya:

Bersarapan setiap hari

Ini cabaran besar dihadapi kebanyakan orang. Kesibukan membuatkan ramai menganggap tidak mengapa jika tidak bersarapan sedangkan kajian menunjukkan orang yang tidak bersarapan mempunyai kecenderungan tinggi untuk memilih makanan berkalori tinggi ketika makan tengah hari.

Kini dengan adanya pelbagai produk, kerja menyediakan sarapan pagi menjadi amat mudah. Sarapan yang ringkas seperti sandwic (mentega kacang, telur, sardin atau sekadar menyapukan mentega dan jem pada roti) bersama segelas minuman sudah memadai. Kalau tergesa-gesa, ambillah sekurang-kurangnya secawan susu atau minuman bijirin sarapan.

Kita boleh bawa buah untuk dinikmati dalam perjalanan. Untuk lebih mudah, belilah roti paket kecil atau kuih-muih (cuma perlu kurangkan kuih manis).

Sarapan penting untuk membekalkan tenaga pagi kita. Kajian mendapati orang yang bersarapan lebih mudah mengawal berat badan.

Pastikan setiap hari makan buah dan sayur

Tidak kira jenis buah dan sayur pilihan, pastikan ia menjadi benda yang wajib ada dalam pinggan anda setiap kali makan. Bagi yang tidak biasa atau kurang suka makan sayur, pilihlah sayur yang anda minati. Bagi yang sudah menjadikan makan sayur sebagai amalan, apa kata tambahkan sejenis lagi hidangan berasaskan sayur-sayuran ke dalam diet harian.

Caranya setiap kali mengambil makanan, bahagikan pinggan makan kepada empat bahagian. Dua bahagian untuk sayur (dua jenis sayur-sayuran), satu bahagian untuk sumber protein (ikan, ayam, telur atau daging) dan bahagian terakhir barulah diisi nasi.

Jika masak di rumah, contohnya omelet, masukkan hirisan sayur-sayuran mengikut pilihan sendiri. Kita juga boleh masukkan sayur ke dalam sup ayam atau masakan lain.

Jadikan buah-buahan sebagai snek sama ada di tempat kerja atau di rumah. Oleh kerana rasanya manis, keinginan untuk menikmati sesuatu yang manis (seperti biskut, kek, coklat dan seumpamanya) sudah dipenuhi oleh buah-buahan.

Kurangkan kekerapan menikmati makanan segera

Tiada siapa boleh menafikan tarikan makanan segera, terutama jika melihat gambar iklan yang boleh membuka selera. Bawa bekal buah atau kacang ke mana saja kita pergi. Setiap kali timbul keinginan untuk menikmati makanan segera, kunyahlah buah atau kacang perlahan-lahan. Kita sebenarnya bukanlah lapar, tetapi tergoda dek keinginan lidah.

Jika masih tidak dapat menahan keinginan, pilih yang berkalori rendah dan hidangan bersaiz sederhana atau kecil (hidangan kanak-kanak). Jangan beli hidangan bersaiz besar. Sekiranya memilih hidangan dalam set, tukarkan minuman berkarbonat kepada minuman lain.

Amalkan snek sihat

Seperti selalu diulang, buah-buahan ialah snek yang baik. Beli buah-buahan segar yang sedang banyak dijual kerana harganya lebih murah. Selain itu, kacang dan buah-buahan kering (yang dikeringkan secara semula jadi tanpa gula tambahan) juga boleh dijadikan snek. Makan hanya apabila anda terasa lapar - bukan kerana bosan atau tertekan - dan hadkan kepada satu hidangan saja.

Kurangkan gula

Ini boleh dimulakan dengan memilih air masak bagi mengiringi hidangan tengah hari, malam atau ketika minum petang. Hadkan pengambilan minuman manis kepada satu gelas sehari dan kurangkan kuantiti gula dalam minuman. Kurangkan juga kekerapan menikmati kuih-muih manis atau hadkan kepada satu potong saja.

Apabila ada keinginan untuk sajian manis, beritahu diri sendiri badan kita sebenarnya tidak memerlukan gula kerana ia sudah ada dalam sajian karbohidrat. Kita tidak perlukan gula tambahan.

Kurangkan garam

Bagi yang suka snek masin, ingatlah bahawa kuantiti garam yang diperlukan badan kita amat kecil. Berlebihan garam hanya akan meningkatkan tekanan darah. Dalam kebanyakan makanan yang kita ambil sebenarnya mengandungi garam tersembunyi.

Buat pilihan bijak ketika makan di restoran

Pilihlah sajian yang mengandungi banyak sayur, berkalori rendah dengan saiz hidangan kecil. Pilih sup jernih dan bukannya jenis krim. Jika tiada saiz kecil, berkongsilah dengan rakan anda. Untuk minuman pilihlah jus buah yang tidak dicampur gula atau lebih baik minta air masak.

Ada rakan mencadangkan supaya bahagikan hidangan anda kepada dua bahagian dan mintalah pelayan membungkus bahagian kedua untuk dibawa pulang.

Kurangkan makan di depan televisyen

Makan sambil menonton rancangan kegemaran kita memang enak dan tanpa sedar kita boleh menghabiskan makanan dalam kuantiti yang banyak. Jadi setiap kali mahu makan, pergilah duduk di meja makan dan kunyah perlahan-lahan supaya dapat dinikmati keenakannya.

Makan perlahan-lahan

Orang yang makan cepat juga terdorong untuk makan banyak. Makanlah perlahan-lahan dan kunyah makanan hingga lumat sebelum ditelan. Ini membenarkan enzim dalam air liur melancarkan proses pencernaan. Selain itu, badan kita mengambil masa yang lama (20 minit) untuk menghantar isyarat ‘kenyang’ ke otak.

Kurangkan kekerapan makan di luar

Jika tahun lalu boleh dikatakan setiap hari kita makan di luar, apa kata tahun ini mula memasak sendiri? Sajian yang disediakan sendiri di rumah jauh lebih baik kerana kita boleh mengawal kuantiti bahan masakan seperti garam, gula dan minyak. Malah makanan yang disediakan di rumah lebih segar dan terjamin kebersihannya. Namun tidak salah jika sesekali makan di luar tetapi kurangkan kekerapannya.

Catatkan apa yang dimakan

Ya, kaedah ini agak leceh tetapi berbaloi khususnya bagi individu yang ingin menurunkan dan mengawal berat badan. Catatan akan memperlihatkan dengan lebih jelas betapa banyak-nya makanan yang masuk ke dalam mulut kita tanpa disedari. Masukkan juga perasaan kita ketika makan. Catatan ini bukti yang boleh dijadikan ‘data’ untuk kita memperbetulkan atau mengubah gaya pemakanan kita.

Kerap berpuasa (satu atau dua kali seminggu)

Bagi umat Islam, ambillah peluang untuk berpuasa sunat pada setiap Isnin dan Khamis. Ini peluang yang baik untuk melakukan serampang dua mata beribadat dan merehatkan sistem pencernaan kita. Puasa sunat ialah latihan terbaik untuk menghadapi Ramadan supaya kita masih boleh kekal cergas ketika berpuasa.

Seorang teman penulis masih boleh berjoging dan berlatih di gimnasium selama sejam sepanjang Ramadan. Malah kerap berpuasa sunat ini juga secara tidak langsung melatih selera untuk lebih bersederhana.

Baca Lebih Banyak Info Kesihatan Disini

cara cuci buah pinggang BioVCO

Baca Juga Info Kesihatan Berikut :

9 Tanda Anda Mengalami Gangguan Tiroid
Cara Mengawal Tahap Kolesterol
9 Tanda Awal dan Simptom Kencing Manis
Makanan Terbaik Apabila Anda Mengalami Jangkitan Resdung
Makanan dan Minuman Untuk Penyembuhan Tonsilitis
Menurunkan Berat Badan Dengan Pemakanan Ini
Kekalkan Dan Mengatasi Penyakit Dengan Pemakanan

$alt2