Masalah Kegatalan kulit bersisik | Rawatan dan Sihat Tanpa Ubat


Masalah Kegatalan kulit bersisik

<?php echo $tajuk; ?>


Masalah Kegatalan kulit bersisik PENYAKIT kulit! Bunyinya tidak menakutkan tetapi tentu menggerunkan jika anda sendiri menghidapinya atau melihat orang menderita kerananya. Penyakit kulit menakutkan bukan kerana kesakitan yang dialami tetapi kerana ia menonjol secara luaran dan mencacatkan penampilan seseorang individu.

Kebanyakan penyakit kulit tidak berbahaya dan jarang sekali mengancam nyawa. Namun, kehadiran mana-mana penyakit kulit sekalipun pasti akan menggusarkan kehidupan seharian, bukan sahaja kerana ia menyebabkan ketidakselesaan tetapi turut membuatkan rasa rendah diri untuk bergaul dalam masyarakat.

Jika membincangkan masalah kulit, mungkin perkara pertama yang difikirkan adalah kecantikan bagi seorang wanita. Bagaimanapun, apa yang ingin dikemukakan kali ini adalah masalah kulit, khususnya ekzema atopik yang kini menyerang satu dari setiap lima kanak-kanak.

Jika anda merupakan ibu bapa atau saudara kepada pesakit ekzema, pasti memahami ia sesuatu yang amat sukar dihadapi. Sungguhpun tidak mengancam nyawa, pesakit yang hidup tidak selesa ‘dalam kulit sendiri’ sudah pasti sukar menjalani kualiti hidup yang baik seperti orang lain.

Jika anda merupakan ibu bapa atau saudara kepada pesakit ekzema, pasti memahami ia sesuatu yang amat sukar dihadapi. Sungguhpun tidak mengancam nyawa, pesakit yang hidup tidak selesa ‘dalam kulit sendiri’ sudah pasti sukar menjalani kualiti hidup yang baik seperti orang lain.

Ekzema, dermatitis, ekzema atopik

Pakar Runding Pediatrik dan Dermatologi Pediatrik Hospital Kuala Lumpur (HKL), Dr. Sabeera Begum Kader Ibrahim menjelaskan ekzema, yang juga dikenali sebagai dermatitis, berasal dari perkataan Grek yang bermaksud ‘panas meluap-luap’ yang menggambarkan rasa pada kulit ekzema.

“Ekzema merangkumi sebilangan masalah kulit yang biasa ditemui, dari yang paling ringan sehingga yang paling teruk, dan dianggarkan 30 hingga 35 peratus pesakit yang dirujuk ke HKL menghidap ekzema.

“Ekzema atopik pula merupakan jenis ekzema yang paling banyak berlaku tetapi puncanya masih samar. Faktor genetik dan persekitaran dikatakan memainkan peranan dalam berlakunya masalah kulit,” ujar beliau.

Menurut Dr. Sabeera, ekzema merupakan sejenis penyakit yang membebankan seperti diabetes kerana ianya kronik dan berlarutan untuk satu jangka masa yang panjang.

Tambahnya, penyakit ini mungkin menyebabkan anak tidak dapat ke sekolah sehingga beberapa bulan akibat terdedah kepada cuaca panas, debu dan peluh sementara ibu bapa mungkin terpaksa mengambil cuti bagi menjaga anak yang mengalami ekzema teruk.

Bagaimanapun, situasi ini biasanya tidak berlanjutan seumur hidup. Dianggarkan dua pertiga pesakit ekzema akan semakin pulih apabila mereka meningkat dewasa, kebanyakannya sekitar umur 18 tahun.

Ekzema atopik juga dikaitkan dengan penyakit atopik lain seperti asma (lelah) dan allergik rhinitis. Ruam susu yang biasa dilihat pada bayi pula merupakan antara tanda awal masalah ekzema, terutamanya jika ibu bapa bayi menghidap penyakit atopik atau alahan lain.

Dr. Sabeera menyatakan bilangan kes ekzema kini semakin meningkat terutamanya di kalangan kanak-kanak.

“Penyakit ini banyak ditemui di negara membangun, kebanyakannya di dalam kawasan bandar. Terdapat hipotesis yang mengaitkan masalah ini dengan tahap kebersihan yang diamalkan kini.

“Penduduk yang terlalu bersih dikatakan menghalang pendedahan anak kepada unsur tertentu untuk membentuk imuniti dari peringkat awal,” katanya.

Menurutnya lagi, jika imuniti terhadap punca alahan tidak dibentuk dari peringkat awal, maka kesan interaksi dengan bahan sama kelak akan menjadi lebih teruk (hipersensitif).

Pencetus

Pencetus bukanlah punca pesakit menghidap ekzema tetapi ianya adalah unsur atau bahan iritasi yang menyebabkan ekzema pesakit semakin teruk.

Bahan iritasi dari persekitaran pesakit mungkin menyebabkan ekzema semakin meluap-luap tetapi ini dapat dipulihkan selepas beberapa hari jika bahan tersebut dijauhkan dari pesakit dan dibersihkan dari kulitnya.

Antara bahan iritasi yang biasa ditemui termasuk logam, fabrik, detergen dan bahan kimia tertentu. Sesetengah pesakit juga mungkin membentuk alahan terhadap bahan tertentu (alergen) seperti hama habuk, air liur haiwan peliharaan, bulu, debunga dan mungkin juga makanan tertentu yang mungkin memburukkan lagi ekzema.

Menurut Dr. Sabeera, pengenalan alergen tertentu pada badan pesakit akan memulakan tindak balas sistem imuniti badan.

“Tindak balas ini mungkin akan memburukkan keadaan ekzema. Kulit pesakit mungkin akan mengambil sedikit masa untuk pulih walaupun selepas alergen itu dibersihkan dari badan pesakit.

“Pesakit yang mengalami ekzema sederhana atau teruk disarankan menjalani ujian saringan alahan pada makanan. Makanan punca alahan ini juga hanyalah pencetus dan bukan punca pesakit menghidap ekzema,” jelasnya.

Beliau menyatakan doktor dapat memberi panduan makan berpantang untuk pesakit mengikut hasil ujian tersebut tetapi perlu memastikan pesakit tidak kekurangan nutrien penting yang diperlukan badan.

Rawatan tanpa ubat

Minyak Kelapa Dara memiliki sifat antikulat dan dapat membantu mencegah keradangan pada kulit. Disamping itu ia juga boleh meningkatkan elastisiti/keanjalan kulit. Kandungan Minyak Kelapa Dara adalah 100 % organik dan bebas daripada bahan kimia. Oleh sebab itu ia tidak mendatangkan sebarang masalah jangka panjang akibat amalan pengguna.

Pada tahun 1966, suatu penemuan besar telah dirumuskan oleh Professor Dr Jon J. Kabara, seorang penyelidik dan pakar farmakologi di Unversiti Michigan. Beliau mendapati bahawa minyak kelapa dara sebenarnya adalah bersifat anti virus, anti bakteria, anti kulat dan anti parasit semulajadi.

BioVCO adalah 100% Minyak Kelapa Dara,

>> Ia adalah produk makanan bukan ubat
>> Amat sesuai untuk kegunaan luaran (disapu) & dalaman (di minum)
>> Ia tidak mengandungi dadah, tiada bahan pengawet
>> 100% organik dan proses penghasilannya secara bioteknologi
>> Selamat dan tiada kesan sampingan terhadap pengguna
>> Kajian oleh pihak IPTA tempatan selama 8 tahun

Sihat tanpa ubat, selamat dan terbukti berkesan berdasarkan testimoni pengguna

Testimoni diabetes minyak kelapa dara satu

Testimoni diabetes minyak kelapa dara satu



tracker